Wat zijn de kenmerken van een sterk logo?
Start je je eigen onderneming, dan is het gebruik van een logo van ongekend groot belang. Een logo is het beeldmerk van jouw bedrijf of merk. Het kan uit alleen woorden bestaan, enkel uit figuratieve elementen zijn opgebouwd, of een combinatie van beiden betreffen. Een logo versterkt de herkenbaarheid en naamsbekendheid van je bedrijf. Niet voor niets gebruik je het in je reclame en andere vormen van communicatie. Ook leg je het met registratie ervan als jouw intellectueel eigendom vast.
Een logo dient aan diverse eisen te voldoen
Het bedenken van een logo lijkt een fluitje van een cent, maar niets is minder waar. Een logo voldoet niet zomaar aan de eisen en moet aan een bepaald aantal kenmerken kunnen voldoen om van toegevoegde waarde te zijn. Het is van groot belang dat je rekening houdt met deze kenmerken wanneer je het logo bedenkt, want het is natuurlijk de bedoeling dat het bijdraagt aan het succes en de professionele uitstraling van je onderneming.
Het belangrijkste kenmerk: het onderscheidende vermogen van een logo
Het belangrijkste vereiste waar een logo aan moet voldoen, is het onderscheidend vermogen. Is je logo niet onderscheidend genoeg, dan zal het zelfs worden afgewezen en kun je geen merkenrecht vergaren. Maar wat is onderscheidend vermogen nu precies? Deze definitie bestaat uit drie materiële eisen, te weten: rechtmatigheid, deugdelijkheid en geoorloofdheid. Als je logo niet aan een van de twee laatstgenoemde eisen voldoet, is het volstrekt onacceptabel. Kan het niet geheel voldoen aan rechtmatigheid, dan is het logo in bepaalde mate ontoelaatbaar. Onderscheidend vermogen is van belang om ervoor te zorgen dat consumenten verschillende merken goed uit elkaar kunnen houden.
Zonder onderscheidend vermogen geen bescherming
Wil je jouw merk kunnen beschermen, dan moet je zorgen voor registratie daarvan in de Benelux, de Europese Unie of op wereldwijd niveau. Voor welk soort registratie je kiest, is afhankelijk van je commerciële werkgebied én je plannen voor dit merk in de toekomst. Dien je een aanvraag in bij een Benelux merkenbureau, dan onderzoekt deze zelf de toelaatbaarheid van je merk. Op grond van strikt vastgelegde artikelen kan weigering voorkomen wanneer je logo niet onderscheidend genoeg is. Toekenning van je merk zou dan geen waarde hebben; het kan toch niet goed genoeg worden beschermd.
Het onderscheidend vermogen van jouw merk zorgt dat het opvalt en niet zomaar kan worden verward met andere merken. Deze eis geldt overigens voor alle soorten merken die binnen het merkenrecht vallen: beeldmerk (logo), maar ook het woordmerk (merknaam), vormmerk, kleurmerk en klankmerk.
Andere kenmerken van een logo
Het mag inmiddels duidelijk zijn wat het belangrijkste criterium is voor het creëren van een logo. Maar bij onderscheidend vermogen houden de vereiste kenmerken niet op. Een sterk logo dient namelijk ook simpel, tijdloos en herkenbaar te zijn en bovendien te passen bij de branche waarin je met het merk actief bent. Ook moet het veelzijdig en schaalbaar zijn. Daarmee bedoelen we dat een logo er aantrekkelijk uit moet zien op de voorgevel van je bedrijf, maar ook op het visitekaartje. Eenvoudig gezegd: het logo moet kunnen worden aangepast zonder zijn kwaliteit te verliezen.
Het logo mag niet te veel benadrukken waar het merk voor staat
Waar je ook rekening mee moet houden bij het ontwikkelen van een sterk logo, is dat deze niet te veel mag benadrukken wat het merk inhoudt. Verkoop je bijvoorbeeld action cams, dan is een logo van een action cam niet origineel genoeg. Hetzelfde geldt overig voor merknamen: een merknaam als ‘Action cam Discounter’ zal ook niet worden goedgekeurd. De normen voor dergelijke logo’s zijn met de tijd strenger geworden en worden voortdurend verder bijgeschaafd.