Hoe kun je een goede bedrijfsnaam bedenken?
Een eigen bedrijf starten is een heel avontuur. Het vergt heel wat tijd om beslagen ten ijs te komen. Eén van de belangrijkste zaken in dit proces is het bedenken van een goede bedrijfsnaam. Een bedrijfsnaam komt in alle uitingen van jouw bedrijf terug. De perfecte bedrijfsnaam is herkenbaar, wordt door anderen onthouden en vertelt wat jouw bedrijf te bieden heeft. De bedrijfsnaam dient wel aan een aantal regels te voldoen. Bij de juiste bedrijfsnaam bedenken komt dus nog best wat kijken.
De regels
Allereerst zetten we de regels voor je op een rijtje. Het zou zonde zijn wanneer je een bedrijfsnaam hebt bedacht en dat bij de KvK blijkt dat dit volgens de zogeheten Handelsnaamwet niet is toegestaan. Deze wet schrijft voor aan welke regels jouw bedrijfsnaam moet voldoen. Daarnaast beschermt de wet ook tegen derden. Anderen mogen jouw naam niet zomaar gebruiken als je de eerste bent die deze in gebruik heeft. Wanneer zo’n situatie zich voordoet, kun je onderling tot een oplossing proberen te komen. Of je stuurt een aanmaning. Als dat niets oplevert, volgt de stap naar de kantonrechter.
Een bedrijfsnaam – formeel handelsnaam – dient aan de volgende punten te voldoen:
- Gebruik leestekens en cijfers: de leestekens @, & + en –zijn toegestaan. Het gebruik van tekens als (), ?, * en #alleen als het ter vervanging van een letter of als woordgrap dient. Daarnaast mag je sowieso alle cijfers gebruiken in een bedrijfsnaam.
- Wettelijk beschermd: dit hangt wel af van wat voor bedrijf je wilt starten. Sommige beroepen zijn namelijk wettelijk beschermd. Een voorbeeld hiervan is medische titels zoals arts, apotheker en verpleegkundige. Om deze titels te gebruiken in je bedrijfsnaam, is een BIG-registratie (Register Beroepen in Individuele Gezondheidszorg) verplicht. Voor woorden als bank, advocaat en notaris geldt ook een wettelijke registratie. Controleer dus goed of je te maken hebt met een wettelijk beschermd beroep.
- Misleiding:een bedrijfsnaam moet de lading dekken en mag zeker niet misleidend zijn. Een eenmanszaak mag zich in de bedrijfsnaam niet voordoen als een groot bedrijf met meerdere eigenaren. Door De Jong bv gaat dus een streep, in het geval je een eenmanszaak bent. Met andere woorden: met je bedrijfsnaam mag je bedrijf zich niet anders voordoen dan je bedrijf in werkelijkheid is.
- Ga niet voor bestaande merknamen: het is onverstandig om een merknaam of iets wat daarop lijkt, in je bedrijfsnaam te verwerken. Dit kan zorgen voor verwarring en problemen met de eigenaar van de merknaam. Een schoenenwinkel ‘Snikes’ noemen, is vragen om problemen. Via het Benelux Bureau voor Intellectuele Eigendom (BOIP) kun je controleren welke merknamen allemaal staan geregistreerd.
- Kopie van bestaande naam: in geen enkel geval is het toegestaan bestaande bedrijfsnamen te kiezen. Ook niet wanneer de houder van de merknaam hiervoor toestemming geeft. Daarnaast is er nog de volgende regel: als je eigen voor- en achternaam overeenkomt met een bestaande bedrijfsnaam, wordt dit eveneens niet goedgekeurd. Dus mocht je Perry Sport heten, dan moet je iets anders bedenken.
- Net een andere naam dan concurrent: je zult ongetwijfeld een beeld hebben van jouw toekomstige concurrenten en hun bedrijfsnamen. Een variant daarop door de naam net iets anders te schrijven of je plaatsnaam eraan vast te plakken, wordt niet geaccepteerd. Het kan namelijk tot verwarring leiden bij klanten en leveranciers. Concurrenten hebben dan ook het recht procedures te starten. Dat is niet wat je wilt als nieuw bedrijf.
- Meedoen aan trends: het is geen enkel probleem om mee te doen aan trends. Zo kom je tegenwoordig bijvoorbeeld regelmatig varianten met ‘mode by’, ‘nails by’ of ‘shoes by’ tegen. Voor jou zijn dit soort constructies ook allemaal mogelijk, zolang het maar een combinatie is met een bedrijfsnaam die nog niet geregistreerd staat.
Tijd om te brainstormen
Nu je weet wat wel en niet mag, kan het brainstormen beginnen. Neem hier de tijd voor en noteer alles wat in je opkomt op een papiertje. Het mooie van brainstormsessie is dat je alles kunt opschrijven en later nog kunt strepen. Tijdens een brainstormsessie draait het om out-of-the-box denken. Je bent niet de eerste die voor een naam kiest die in eerste instantie wel heel raar klonk. Wees in de beginfase vooral niet te kritisch op alles wat in je opkomt. Als het maar een link heeft met de sector en de product(en) en/of dienst(en) die je bedrijf aanbiedt.
Dit helpt je bij de brainstormsessie
Wanneer je met meerderen een bedrijf start, is het natuurlijk verstandig om ook met elkaar te gaan brainstormen. Maar ook als je een eenmanszaak start, kan een brainstorm met anderen erg nuttig zijn.De volgende vragen helpen je tijdens de brainstormsessie in de goede richting: 1. Wie is de doelgroep van je bedrijf? 2. Wat heeft je bedrijf te bieden? 3. Wat is het uniqueselling point (USP) van jouw bedrijf? 4. Wat wil je uitstralen met je bedrijfsnaam? (stoer versus zacht, modern versus retro). 5. Welke twee á drie onderwerpen cq. thema’s houden verband met jouw bedrijf?
Tips voor het verzinnen van een originele bedrijfsnaam
Het komt er op neer dat je een originele bedrijfsnaam bedenkt. Een originele naam moet niet té herkenbaar zijn, maar ook weer niet te ver gezocht. De truc is om ergens in het midden uit te komen. Een te herkenbare naam onthouden klanten niet. ‘Lampenzaak Het Lichtje’ slaan mensen niet op in hun geheugen. Bovendien is het niet al te prikkelend.Het komt dus op creativiteit aan. Hiervoor helpen onderstaande handvatten en tips:
- Kort én krachtig: probeer het zo simpel mogelijk te houden.
- Heb een duidelijk doel voor ogen: de bedrijfsnaam moet gelijk duidelijk maken waar jouw bedrijf zich mee bezighoudt.
- Wees niet saai: de bedrijfsnaam moet enthousiasme uitstralen.
- Concurrerend: ga op zoek naar wat de concurrent niet heeft.
- Houdbaarheid: een bedrijfsnaam dient in de toekomst ook nog relevant te zijn
- Ga op zoek naar twee uitersten: het ultieme voorbeeld hiervan is de Vegetarische Slager.
- Google Translate: bekijk of een Nederlandse naam iets leuks oplevert in een andere taal. ‘Bon Giorno’ is bijvoorbeeld een Nederlandse ondergoedmerk met een Italiaanse naam.
- Husselen: maak een anagram (lees: hussel de letters) van bijvoorbeeld het product of de dienst die je bedrijf levert. Je kunt natuurlijk ook je eigen naam husselen. Een mooi voorbeeld hiervan is: Leapp, dat zich bezighoudt met tweedehands producten van Apple
Tagline in bedrijfsnaam
Een mooi, extra instrument voor je bedrijfsnaam is de tagline. Die voorziet je naam nog van wat extra cachet. De tagline is een kort, maar krachtig zinnetje naast je bedrijfsnaam. Het werkt ook perfect als je een mooie bedrijfsnaam hebt bedacht, maar deze toch nog niet helemaal duidelijk is. Het is zondermeer een krachtige toevoeging. Grote merken als McDonald’s(I’mlovin’it), Nike (Just do it) en Nokia (Connectingpeople) gingen je al voor. De tagline mag je ook later toevoegen wanneer je bedrijfsnaam reeds geregistreerd staat.
Online vindbaarheid
Waar je ook rekening mee moet houden is de online vindbaarheid van je bedrijfsnaam. Wordt jouw bedrijfsnaam opgepakt door Google? Je wilt dat jouw bedrijf in de zoekresultaten terechtkomt van mensen die jouw bedrijfsnaam invoeren in de zoekmachine. Het allermooiste is natuurlijk als je ook nog eens bovenaan komt. Hierbij is het dus van belang dat een bedrijfsnaam onderscheidend is en niet te generiek. Als lampenverkoper met de bedrijfsnaam ‘Licht’ kom je ergens middenin duizenden zoekresultaten terecht. Het loont om bedrijfsnaam of tagline te voorzien van een SEO-zoekwoord. Dit bevordert de vindbaarheid in zoekmachines.
Domeinnaam checken
In het verlengde van online vindbaarheid is het van belang te checken of een potentiële bedrijfsnaam beschikbaar is als domeinnaam. Een domeinnaam is het unieke adres naar de website van jouw bedrijf.De website is het visitekaartje van je bedrijf. Sowieso wordt aanbevolen om altijd eerst de domeinnaam te registreren en daarna de inschrijving bij de KvK in orde te maken. Een inschrijving in het Handelsregister wordt namelijk openbaar. Wanneer je voor de omgekeerde volgorde kiest, kan iemand anders jouw bedrijfsnaam als domeinnaam registreren en zit jij met een probleem.
Als de domeinnaam bezet is
De kans is aanwezig dat je bedrijfsnaam als domeinnaam bezet is. Het hoeft niet gelijk reden te zijn tot paniek. Er zijn twee opties om dit probleem te verhelpen. De eerste is het toepassen van een andere extensie. Als bedrijfsnaam.nl bezet is, kun je bijvoorbeeld kijken of bedrijfsnaam.net nog beschikbaar is. Er bestaan duizenden extensies, zoals .shop, .store en .fashion. Misschien zit er wat voor je tussen. Zo niet, dan is het proberen te kopen van de bezette domeinnaam een andere mogelijkheid. Een domeinnaam claimen is in theorie ook een optie. Hiervoor zul je juridisch sterk moeten staan. Normaliter beschikt de domeineigenaar over alle rechten.
Eigen naam als bedrijfsnaam
Je kunt er altijd voor kiezen om je eigen naam als bedrijfsnaam te gebruiken, mits je niet Albert Heijn heet natuurlijk. Van alle inschrijvingen die de KvK in 2020 ontving, had een kwart van de bedrijven de achternaam van de eigenaar. Aan dit soort bedrijfsnamen kleven wel voor- en nadelen. Het gebruik van je eigen naam kan het vertrouwen bevorderen. Mensen weten gelijk wie het bedrijf runt. Daarnaast straalt het expertise uit.Anderzijds is het de vraag hoe toekomstbestendig dit type bedrijfsnaam is.
Nadelen van eigen naam als bedrijfsnaam
Misschien wordt jouw bedrijf op den duur wel internationaal actief. Is het dan wel handig om met je eigen naam te opereren in het buitenland? Überhaupt kan het geen kwaad om te checken of in het buitenland bedrijfsnamen zijn die op die van jou lijken. Als een buitenlands bedrijf ook in Nederland bekend is, is het beter om een andere naam te kiezen. Via Google weet je al gauw of hier sprake van is. In de meeste gevallen staat een bedrijfsnaam geregistreerd bij een merkenbureau. Hiervoor kun je het register van het BOIP raadplegen.
Toekomstbestendige bedrijfsnaam
Houd ook rekening met het scenario dat je bedrijf in de toekomst wellicht wordt verkocht. Gaat de koper dan opereren onder jouw naam? De vraag is of jij dat wilt en of de koper daarom staat te springen. Ook privacy speelt een rol. Het Handelsregister is openbaar en daardoor voor iedereen toegankelijk. Een eigen naam als bedrijfsnaam kan dan naar jou persoonlijke leven leiden. Als je daar geen trek in hebt, is het verstandig om een andere bedrijfsnaam te kiezen. Het zijn allemaal zaken die je in je achterhoofd moet houden wanneer je overweegt voor je eigen naam als bedrijfsnaam te gaan.
Is mijn bedrijfsnaam uniek?
Het laatste punt dat een belangrijke rol speelt, is hoe uniek jouw bedrijfsnaam uiteindelijk is. Aan het begin van dit artikel werd al beschreven dat bedrijfsnamen geen kopie mogen zijn van bestaande namen en dat het ook niet tot verwarring mag leiden. Een speciale tool van de KvK helpt je om te beoordelen of een bedrijfsnaam voldoende uniek is. Deze tool geeft een overzicht van welke bestaande bedrijfsnamen lijken op de door jou bedachte bedrijfsnaam. Het instrument kijkt hierbij naar de onderscheidende elementen van de bedrijfsnaam.
Uittreksel Handelsregister
Bij ieder resultaat staat vermeld in welke sector het bedrijf opereert. Onderzoek aan de hand hiervan wat het bedrijf precies doet. Dit kan natuurlijk via hun website, maar ook via het uittreksel van het Handelsregister. Het uittreksel kun je tegen betaling opvragen bij het KvK. Hierin staat een overzicht van de geregistreerde bedrijfsgegevens zoals NAW-gegevens, datum van oprichting en meestal de functionarissen binnen het betreffende bedrijf. Tevens geeft het uittreksel informatie over de rechtspersoon, de onderneming en vestiging(en) van het bedrijf. Realiseer je dat niet gelijk concurrerende activiteiten van een ander bedrijf nog wel voor verwarring kunnen zorgen.
Regio van vergelijkbare bedrijfsnamen
Daarnaast geeft de tool aan waar in Nederland de bedrijven met vergelijkbare bedrijfsnamen gevestigd zijn. Naast de plaats laat de tool ook zien in welke regio de doelgroep van het bedrijf zich bevindt. Dit heet ook wel de ‘werkingssfeer’. Omdat online steeds groter en groter wordt, neemt deze werkingssfeer in omvang steeds meer toe. Een schoenenwinkel in Emmen met dezelfde naam als een ondernemer in Eindhoven kan leiden tot verwarring als zij beide online actief zijn. Offline is dat een stuk minder het geval.
Tips voor zoeken naar beschikbare bedrijfsnaam
Zodra het brainstormen achter de rug is en de mooiste ideeën door bovenstaande filters zijn gegaan, ontstaat er een lijst met potentiële bedrijfsnamen. Probeer deze shortlist te beperken tot maximaal tien opties. Uit de zojuist behandelde tool van de KvK heb je gelijk kunnen zien of de opties voor jouw bedrijfsnaam ook beschikbaar zijn. Voor het zoeken in de tool, die soms ook bedrijven toont die minder dan een jaar geleden zijn uitgeschreven, hebben we een aantal tips:
- Wees zo specifiek mogelijk in het zoeken. Anders komen er te veel resultaten terecht.
- Heb je een naam met meerdere woorden op het oog? Zoek dan op het meest onderscheidende element van de naam.
- Houd er rekening mee dat de tool moeite heeft met zoeken op cijfers en leestekens. De tool geeft dan te veel, geen of alleen exacte resultaten terug.
- Zoek met verschillende schrijfwijzen. Helemaal als je cijfers en/of leestekens gebruikt. Dus: zoek bij een bedrijfsnaam met het cijfer 2 ook op ‘to’ en ‘two’. Zoek bij bedrijfsnamen met een verbindingsstreepje (-) ook op de naam zonder het streepje.
- Het is niet mogelijk om met de tool op klank te zoeken. Bedrijfsnamen met dezelfde fonetische uitspraken kunnen echter wel leiden tot verwarring.
Inschrijving bij KvK
Als jouw gekozen bedrijfsnaam ook nog beschikbaar blijkt te zijn, kan het inschrijven van je bedrijf beginnen. Stel – zoals eerder vermeld – eerst het domeinnaam veilig en doe dan de registratie bij de KvK. De inschrijving gebeurt online. De eenmalige kosten voor de inschrijving bedragen 51,30 euro. Bij de inschrijving wordt ook een afspraak gemaakt op een van de KvK-kantoren. Tijdens de afspraak met een medewerker van de KvK wordt de legitimatie gecheckt en wordt bekeken of de inschrijving aan alle voorwaarden voldoet. Als dit geen problemen oplevert, staat je onderneming met bijbehorende bedrijfsnaam officieel geregistreerd.
Aanpassen van bedrijfsnaam
Mocht je op den duur ontevreden raken over jouw bedrijfsnaam, dan is het mogelijk om deze later nog te veranderen. Het kan gebeuren dat je bedrijf van koers wijzigt en de naam de lading niet meer helemaal dekt. De naamswijziging bij het KvK is eenvoudig. Je hoeft de wijziging alleen maar door te geven. Natuurlijk moet de nieuwe naam aan alle eisen voldoen die hierboven behandeld zijn. Het is wel zo dat een naamsverandering buiten de wijziging bij de KvK wel veel werk oplevert.
Bedrijfsnaam toevoegen
Je moet alle klanten op de hoogte stellen van de naamswijziging, waarschijnlijk moeten je logo en uitingen opnieuw gemaakt worden en moet je online weer gevonden worden.Een alternatief voor naamswijziging is een bedrijfsnaam toevoegen aan jouw KvK-inschrijving. De inschrijving blijft dan onveranderd en wordt hieraan een extra naam toegevoegd. Hiervoor gelden geen extra kosten. Dit is een interessante optie als je bedrijf bijvoorbeeld nieuwe, extra activiteiten begint of een nieuwe productgroep start. Het is wel slim om voor de activiteiten onder de nieuw, toegevoegde bedrijfsnaam een aparte administratie op te zetten.