Beeldmerk

Je beeldmerk registreren begint met het deponeren ervan. 

Wat is een beeldmerk?

Een beeldmerk is een grafische weergave die met een bedrijf, product of dienst wordt geassocieerd. Als alternatief wordt ook wel het woord logo gebruikt, alhoewel dit feitelijk incorrect is. Een beeldmerk bevat namelijk geen naam of tekst. Een logo kan bestaan uit een tekst die op een bepaalde manier is opgemaakt, uit een grafische weergave of uit een combinatie daarvan. Dit laatste noemen we ook wel woordbeeldmerk of gecombineerd logo. Het doel van het beeldmerk is het scheppen van vertrouwen en herkenning, om zo de marktpositie te kunnen verstevigen.

Het beeldmerk als een van de vaakst gebruikte soorten logo’s

Zonder logo zul je met je bedrijf geen impact weten te maken op de markt. Het is belangrijk dat deze bij het bedrijf hoort, maar ook de doelgroep weet aan te spreken. Het beeldmerk behoort, samen met het woordmerk, tot de vaakst gebruikte logo’s. Andere soorten logo’s zijn bijvoorbeeld:

  • Monogrammen en initialen, bijvoorbeeld de ineengevlochten letters van supermarktketen Albert Heijn
  • Mascottes, bijvoorbeeld de panda van het Wereld Natuur Fonds of de krokodil van Lacoste
  • Vignetten, bijvoorbeeld die van de Nederlandse Spoorwegen
beeldmerk

Is je merk te beschermen?

Hoe werkt beeldmerk registratie?

Als ondernemer is het van het grootste belang dat je producten en/of diensten een zo sterk mogelijke positie in de markt verwerven. Met een beeldmerk kun je de unieke eigenschappen van hetgeen je aanbiedt, promoten. Automatisch wordt je beeldmerk door het auteursrecht beschermd, maar dat is niet voldoende omdat er andere vereisten gelden. Door het beeldmerk te registreren kun je het ook door het merkenrecht laten beschermen. Dit recht behoort tot de intellectuele eigendomsrechten en is van belang omdat je merk op zich ook een bepaalde waarde opbouwt. Indien concurrenten inbreuk plegen op je merk om op jouw succes mee te liften, kun je hier juridisch tegen optreden. Om rechten te kunnen verkrijgen moet je wel een beeldmerk registratie hebben. Zonder sta je met lege handen.

Zuivere beeldmerken en beeldmerken met woordelementen

Zoals al even genoemd, zijn beeldmerken en woordmerken de vaakst vastgelegde logo’s. Een woordmerk is een onderscheidende naam waaronder een product of dienst op de markt is. Binnen de categorie beeldmerken zijn twee soorten te onderscheiden: zuivere beeldmerken en beeldmerken met woordelementen. Deze laatste biedt bescherming van zowel het woord als de grafische uiting als geheel en geen aparte registratie van het woord op zich. In een zuiver beeldmerk zijn geen teksten, cijfers of letters opgenomen. Ga je een merk registreren, dan dien je van tevoren altijd aan te geven in welke hoedanigheid je dit wenst te doen.

beeldmerk registreren

De standaardclassificatie is vaak veel te breed, waardoor jouw merk vatbaar is voor vernietiging.

Registratie op nationaal, Europees en internationaal niveau

Het registreren van je beeldmerk kan op verschillende niveaus gebeuren:

 

Wanneer je een startende ondernemer bent, is een Beneluxregistratie in de meeste gevallen voldoende. Een registratie voor uitsluitend Nederland is niet mogelijk, deze geldt automatisch ook voor België en Luxemburg. Ondanks dat spreken we toch van een nationale registratie. Is jouw onderneming ook in andere Europese landen actief? Dan is een registratie op Europees niveau aanbevolen. Deze geldt voor alle 27 landen van de Europese Unie. Opereer je ook buiten het continent, dan kies je voor een internationale registratie van je beeldmerk.

De beschermingsomvang

Is jouw beeldmerk geregistreerd, dan kan het dus niet meer zomaar door anderen worden gebruikt. De omvang van de bescherming is grotendeels afhankelijk van de manier waarop je je beeldmerk hebt gedeponeerd en voor welke klassen je bescherming hebt aangevraagd. De classificatie van een merk betreft het selecteren van producten en diensten waarvoor je je merk wilt gebruiken. Zo bepaal je in feite de omvang van jouw monopolie. Bovendien dien je te beslissen of je jouw beeldmerk in kleur of in zwart-wit wil vastleggen. Allebei mag ook, daarmee creëer je de beste bescherming van jouw merk.

Is je merk te beschermen?

Het onderscheidend vermogen van een beeldmerk

Je kunt een beeldmerk enkel vastleggen wanneer deze over voldoende onderscheidend vermogen beschikt. Dit is het vermogen van een merk om producten of diensten met een bepaalde onderneming te associëren én die van producten en diensten van andere bedrijven te onderscheiden. Dit is tevens de meest belangrijke functie van een (beeld)merk. Een te beschrijvend karakter is het vaakst de aanleiding voor een afwijzing. Een abstracte weergave van een potje nagellak, een mobiele telefoon of een fiets, om maar enkele voorbeelden te noemen, is niet onderscheidend.

Waarom is het onderscheidend vermogen zo belangrijk?

Wellicht vraag je je af waarom het zo belangrijk is dat een beeldmerk onderscheidend vermogen heeft en niet te algemeen mag zijn. Een beeldmerk, maar ook alle andere soorten merken, mogen niet te sterk benadrukken wat het merk precies inhoudt. Zo mag de naam ‘Apple’ wel voor computers worden gebruikt, maar niet voor de verkoop van daadwerkelijke appels. Hetzelfde geldt voor woordmerken: zo zijn woorden als ‘bakker’ en ‘laptop discounter’ te beschrijvend. Het onderscheidend vermogen is overigens geen vaststaand gegeven. De normen veranderen in de loop der tijd voortdurend.

Door je merk te laten bewaken word je op de hoogte gehouden van latere merken die worden gedeponeerd.

Hoe werkt dat dan?

Wil je een beeldmerk laten registreren om het in te toekomst tegen eventuele vormen van inbreuk te beschermen? Dan doorloop je enkele vaste stappen. Na het creëren van jouw onderscheidende beeldmerk en het bepalen in welke landen je het wilt beschermen, dien je te controleren of het merk, of een zeer gelijkende variant, niet al reeds bestaat. Zo niet, dan start je de procedure van merkregistratie. Het beste kun je deze procedure, inclusief analyse en onderzoek, aan een merkengemachtigde overlaten. De kans op bezwaar wordt met het in de arm nemen van een dergelijke jurist een stuk kleiner.

Wat zijn de kosten van het registreren van een beeldmerk?

Aan het registreren van een merk zijn kosten verbonden. Daarover kunnen echter geen algemene uitspraken worden gedaan. De kosten van beeldmerkregistratie zijn namelijk afhankelijk van diverse factoren, zoals het niveau van registratie: Benelux, Europa of Internationaal. Ook het aantal klassen speelt een rol van belang, net als de kosten die een merkengemachtigde voor zijn of haar analyse en onderzoek in rekening brengt. Een succesvolle registratie leidt tot tien jaar merkbescherming, die ook nog eens onbeperkt te verlengen is.

Samengevat: het beeldmerk

Een beeldmerk is een grafische weergave van jouw product, dienst of bedrijf dat bedoeld is om het van andere spelers op de markt te onderscheiden en bij het publiek herkenning en vertrouwen te verkrijgen. Om te voorkomen dat niemand misbruik maakt van jouw succes als ondernemer, is het registreren van je beeldmerk van groot belang. Op welk niveau je dit doet, is afhankelijk van je huidige ondernemersactiviteiten én je toekomstige ambities. Een merkengemachtigde kan je helpen met het succesvol doorlopen van een registratieprocedure.