Merkonderzoek

Merkonderzoek is feitelijk gezien het belangrijkste onderdeel van het hele proces, want hierbij wordt gedetailleerd ingezoomd op de juridische aspecten van het merk

Wat is merkonderzoek?

Een merkonderzoek is noodzakelijk om inzicht te krijgen in identieke en gelijkende merken die zijn geregistreerd en dus oudere rechten hebben. Zonder je merk te onderzoeken voorafgaand aan de merkaanvraag, vergroot je het risico op aanvullende kosten aanzienklijk en is de kans groot dat het merk niet kan worden ingeschreven.

Het onderzoeken van het merk heeft niet alleen betrekking op beschikbaarheid, maar ook op de volgende onderwerpen:

  • Voldoende onderscheidend vermogen merk.
  • Woord-, beeld- of woord- & beeldmerk.
  • De specificatie van de product- en/of dienstenklassen.
  • De regio en/of landen.

Als dit onderdeel goed wordt uitgevoerd, dan is de kans groot dat het verdere merkregistratieproces zonder problemen verloopt. Op basis van het merkonderzoek en advies in deze fase, wordt bepaald hoe het merkdepot opgesteld kan worden en wat de beste depotstrategie is.

Wat zijn de kosten van merkonderzoek?

Het identieke onderzoek is gratis. Je krijgt hiermee een goede inschatting van de kansen en risico’s van jouw merk. Daarnaast raden we altijd aan om verdiepend onderzoek te doen, zodat je een bredere analyse krijgt van merken die mogelijk bezwaar kunnen maken tegen jouw registratie en deze dus kunnen tegenhouden.

Vanwege de relatief hoge kosten van verdiepende merkonderzoeken, kiezen relatief weinig organisaties hiervoor, maar het is goed om te weten dat deze mogelijkheid bestaat om teleurstelling achteraf te voorkomen.

merkonderzoek

Is je merk te beschermen?

Waar moet je jouw merk onderzoeken?

Het is belangrijk om jouw merk te onderzoeken in het handelsregister en het merkenregister. Als je alleen het handelsregister bij de KvK controleert, dan is dat niet voldoende.

Je kunt met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel namelijk nog steeds merkinbreuk plegen.

Pas als het merk geregistreerd is heb je zekerheid dat je het mag gebruiken en je niet onverhoopt merkinbreuk pleegt.

Naast deze registers, is het ook belangrijk om te onderzoeken of jouw merk ook beschikbaar is in andere landen waar je actief bent. Bijvoorbeeld in de Benelux, Europese Unie, Europa of andere landen internationaal.

merk onderzoeken

Door je merk te onderzoek, ontdek je niet alleen of het beschikbaar lijkt te zijn, maar ook of het aan alle vereisten voldoet om als merk te kunnen worden ingeschreven.