Merkbescherming
- 100% garantie
- Deskundig advies
- Persoonlijke aanpak
- Snel en no-nonsense
- Scherpe en transparante tarieven
Wat is merkbescherming?
Merkbescherming is het proces waarbij een merk juridisch wordt vastgelegd om het exclusieve gebruik ervan te waarborgen. Dit voorkomt dat anderen zonder toestemming dezelfde of een verwarrend vergelijkbare merkidentificatie gebruiken.
Waarom moet je merkbescherming aanvragen?
Merkbescherming is iets wat voortvloeit uit de registratie van jouw merk. Een merk kan een naam zijn, maar ook een logo of een combinatie van beide. Ook andere zaken zoals kleuren en driedimensionale vormen kunnen deel uitmaken van een merk. Het belangrijkste doel van merkregistratie is het voorkomen van inbreuk. Van merkinbreuk is sprake wanneer iemand jouw merk gebruikt zonder jouw expliciete toestemming en hiermee dezelfde of zeer vergelijkbare goederen en/of diensten op de markt aanbiedt. De aanwezigheid van een merkregistratie maakt het optreden hiertegen mogelijk.
Wat zijn de voorwaarden voor het beschermen van een merknaam?
Of je je verzoek tot het vastleggen van je merk nu lokaal of internationaal wilt indienen, je hebt altijd te maken met enkele voorwaarden. Voldoe je hier niet aan, dan zal weigering het gevolg zijn. Zo stellen de materiële eisen dat een merk deugdelijk, geoorloofd en rechtmatig dient te zijn. Dit betekent dat het merk niet te algemeen en beschrijvend mag zijn, dat je het daadwerkelijk moet gaan gebruiken en dat het niet te eenvoudig of juist te ingewikkeld is. Om juridische problemen te voorkomen, is het belangrijk om je merknaam goed te beschermen tegen inbreuk.
Is je merk te beschermen?
Wat is de gang van zaken omtrent merkbescherming?
De procedure voor merkbescherming start altijd met merkonderzoek in het land of de landen waar je je product(en) en/of dienst(en) op de markt wilt brengen. Wanneer andere partijen rechten bezitten op het merk dat jij wilt vastleggen, zul je grote kans op bezwaar lopen. In de praktijk betekent dit dat je je merk zult moeten intrekken of aanpassen. Alhoewel dit voor de meeste ondernemers een grote teleurstelling is, voorkom je hiermee toekomstige problemen.
Merknaam beschermen: van classificering tot registratie
Is het vooronderzoek eenmaal afgerond, dan kun je verder met de volgende stap in de richting van merkbescherming. Een belangrijk facet is het bepalen van de klassen waaronder jouw product of dienst komt te vallen. Classificering geschiedt volgens de Nice classificatie. De klassen behoren tot de belangrijkste punten van informatie die je bij de betreffende (nationale of internationale) merkenautoriteit inlevert. Zij starten vervolgens een onderzoek naar de formele vereisten. Ook krijgen derden de kans om binnen een bepaalde termijn bezwaar in te dienen. Na het succesvol doorlopen van de stappen wordt je merk voor tien jaar geregistreerd.
Bij de instantie van welk land je je aanvraag ook indient, de classificatie is altijd van groot belang. Je geeft hierbij aan voor welk type producten en diensten je het merk wilt gebruiken en dus op welke gebieden je hierover het monopolie wenst te verkrijgen. Momenteel bestaan er 45 klassen: 34 voor goederen en 11 voor diensten. Je moet hierbij niet alleen denken aan waar je het nu voor gebruikt, maar ook in de toekomst.
De standaardclassificatie is vaak veel te breed, waardoor jouw merk vatbaar is voor vernietiging.
De bezwaartermijn en oppositie
Elke merkenautoriteit die het formele onderzoek naar jouw aanvraag uitvoert, zal deze ook publiceren als het aan alle absolute gronden en formele vereisten voldoet. Oudere merkhouders kunnen hierdoor inzicht krijgen in nieuwe aanvragen. Wanneer zij vermoeden dat een potentieel nieuw merk in strijd is met hun rechten, kunnen zij bezwaar aantekenen. Hoe succesvol dit bezwaar is, is situatie-afhankelijk. In de registratieaanvraag is dit voor ondernemers die een merk willen laten beschermen een spannend punt. Echter is dit voor een ieder van groot belang. Ook jij kunt later op dezelfde manier tegen andere partijen optreden.
Is je merk te beschermen?
Waarom zou je een merk op internationaal niveau beschermen?
Er bestaat geen Nederlandse merkbescherming. Je vraagt wegens het samenwerkingsverband met België en Luxemburg altijd minimaal een Benelux-registratie aan. Je merk is alleen in deze drie landen beschermd. Merkbescherming is dus gebonden aan territoria en niet aan het merk zelf. Daarom moet je in elk land waar je je merk wilt gebruiken, zorgen voor de juiste registratie.
Hoe werkt merkbescherming op Europees niveau?
Een groot deel van de organisaties start met bescherming in de Benelux, maar breidt dit later uit naar Europa. Wil je zakendoen binnen de Europese Unie, dan is een Europese registratie noodzakelijk. Er is slechts één registratie nodig om bescherming in alle landen van de Europese Unie te verkrijgen. Let op: Noorwegen, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en IJsland behoren weliswaar tot Europa, maar niet tot de Europese Unie. Voor bescherming in deze landen heb je een registratie via het internationale (wereldwijde) Madrid Systeem nodig.
Wereldwijde merkbescherming
Wil je je merk ook buiten de Europese Unie vastleggen? Dan ben je aangewezen op het Madrid Systeem. Tenminste, indien de landen die jij op het oog hebt het Madrid Protocol hebben ondertekend. Je kunt binnen één procedure via de WIPO aangeven voor welke landen je merkbescherming wenst. Na een eerste toetsing stuurt de WIPO de aanvragen door naar de merkenautoriteiten van de betreffende landen, waar deze op lokaal niveau worden afgehandeld. Kun je geen beroep doen op het Madrid Systeem? Dan moet je per land afzonderlijk deponeren.
Waar kun je beter voor kiezen: een Europese of internationale registratie?
Wil je zowel binnen als buiten de Europese Unie actief zijn, dan is het doorgaans raadzaam om voor een internationaal depot via de WIPO te kiezen. De werkwijze is hetzelfde als bij een standaard internationaal depot. Je kunt zowel de EU als de landen daarbuiten aanwijzen. Een groot voordeel is dat alle landen waar je bescherming wilt in één depot zijn vastgelegd. Dit geeft je overzicht en maakt het kostenplaatje bij verlengingen wat aantrekkelijker.
Wat zijn de kosten van het beschermen van een merknaam?
De kosten voor het beschermen van een merknaam variëren afhankelijk van het land waarin je de registratie aanvraagt en het aantal klassen waarin je je merk wilt laten registreren. Naast de officiële registratiekosten kunnen er ook extra kosten zijn voor bijvoorbeeld juridische ondersteuning of het uitvoeren van een merkonderzoek. Het is belangrijk om deze kosten vooraf goed in kaart te brengen om verrassingen te voorkomen.
Wat zijn de kosten van het beschermen van een merknaam?
De kosten voor het beschermen van een merknaam variëren afhankelijk van het land waarin je de registratie aanvraagt en het aantal klassen waarin je je merk wilt laten registreren.
Tarief Merkenregister
Basistarief van het betreffende merkenregister (overheidsinstantie) eventueel te vermeerderen met de tarieven die gelden voor extra klassen.
Kosten merk registreren Benelux
In de Benelux is het basistarief voor 1 klasse 244 euro. Voor de tweede klasse betaal je 27 euro en voor elke volgende klasse 81 euro. Dus stel dat je een Benelux merk in 3 klassen wenst in te schrijven dan bedragen de vaste kosten van overheidswege €244 + €27 + €81 = € 352,00.
Kosten merk registreren Europa
In de EU bedraagt het basistarief voor 1 klasse 850 euro. De 2e klasse kost 50 euro en iedere klasse daarboven 150 euro. Dus stel dat je een Uniemerk (EU-merk) in 3 klassen wenst in te schrijven dan bedragen de vaste kosten van overheidswege €850 + €50 + €150 = € 1.050,00.
Kosten internationale uitbreiding
Bij een Internationale uitbreiding van je merk hangt het sterk af van het aantal landen waarvoor je inschrijving zoekt.
Let op! Een Internationale uitbreiding is altijd gebaseerd op een eerder Nationale merkregistratie (bijvoorbeeld Benelux of EU). Houd rekening met minimaal € 850,00 aan vaste kosten van overheidswege voor uitbreiding naar 1 land op basis van een eerder Benelux merk en € 1.200,00 op basis van een eerder Uniemerk.
Honorarium merkenbureau
Wanneer je een merkenbureau inschakelt zal er een fee voor die dienstverlening verschuldigd zijn. Deponeerjemerk.nl kiest er voor om haar fees heel transparant te houden. Veel merkenbureaus werken met een basishonorarium en daarnaast een extra honorarium per klasse. Wij doen dat niet. Je betaalt slechts 1 tarief. Voor een Benelux merk brengen we € 300,00 in rekening en voor een Uniemerk en Internationaal merk € 500,00. Dit ongeacht het aantal klassen. Dus geen verrassingen achteraf.
Door je merk te laten bewaken word je op de hoogte gehouden van latere merken die worden gedeponeerd.