Je kunt diverse onderscheidende elementen als merk vastleggen en daarmee beschermen. De meest voorkomende zijn merknamen en logo’s. Maar je kunt ook slogans, vormen, klanken en geuren als merk vastleggen!
Vaak bestaat een merk uit meerdere elementen die relevant zijn voor merkregistratie. Om dit te verduidelijken willen we als voorbeeld Nike ‘ontleden’, om duidelijk te maken wat juridisch gezien een;
- woordmerk (merknaam)
- een beeldmerk (icoon)
- gecombineerd woord/beeldmerk (grafische merknaam)
is.
Woordmerk
Element 1: NIKE
Element 2: JUST DO IT.
Nike heeft allereerst de merknaam ‘NIKE’ als woordmerk geregistreerd, gewoon in een standaard lettertype, zonder beeldelement. Ook de slogan ‘JUST DO IT.’ is als woordmerk geregistreerd.
Beeldmerk
Element:
De bekende ‘swoosh’ van Nike -die op alle Nike sportschoenen te vinden is- is als zuiver beeldmerk geregistreerd. Het gaat dus in feite om een logo zonder de merknaam.
Gecombineerd woord/beeldmerk
Element:
Nike zou ook ‘NIKE’ in bovenstaand schuine lettertype kunnen registreren als gecombineerd woord/beeldmerk. Dit is in feite de grafische merknaam.
De drie elementen zoals hierboven afgebeeld (NIKE, swoosh, JUST DO IT) zijn ook als één gecombineerd woord/beeldmerk geregistreerd.
Dit is een duidelijk voorbeeld van de onderscheidende elementen waaruit een merk kan zijn opgebouwd en wij helpen je uiteraard bij het bepalen van de onderscheidende kracht van jouw merk.