amazon brand registry

Amazon brand registry

Alle ins en outs

De verkoopdiensten van Amazon

Een volwaardige webshop van het Amerikaanse Amazon werd geopend in maart 2020. Het Amerikaanse webwinkelconcern heeft in Nederland te maken met concurrenten Coolblue en Bol.com, maar heeft als groot voordeel dat het een internationale organisatie is. Amazon is druk bezig met het aan zich binden van derde partijen die hun producten aanbieden op de online winkel. Er zijn al zo’n 5000 MKO-bedrijven (Midden- en Kleinbedrijf) als verkoper actief op de website. Het aangeboden aantal producten is nu zo’n 200 miljoen: een verdubbeling sinds de lancering van de webshop. Kortom: Amazon in Nederland zit in een opwaartse spiraal.

Waarom inschrijven voor Amazon Brand Registry?

Simpel: zoals gezegd zit Amazon als verkoopplatform in Nederland in een opwaartse spiraal. Bovendien kan je als productaanbieder via het netwerk én de faam van Amazon eenvoudig miljoenen potentiële klanten binnen en buiten de Nederlandse grenzen bereiken. Wie zich inschrijft voor Amazon Brand Registry krijgt bovendien beschikking over een select aantal hulpmiddelen die je helpen je merk op te bouwen en te beschermen in een internationale setting.

Het voordeel van A+ Content

Met behulp van A+ Content op Amazon.nl kunnen bedrijven het verhaal van hun bedrijf, hun merk en de unieke eigenschappen van hun producten wereldkundig maken. Met behulp van de detailpagina’s kan je aanzienlijke hoeveelheden tekst en kleurenafbeeldingen bijvoegen. A+ Content is bedoeld om je producten beter bekend te maken en potentieel de verkoop te vergroten.

Maak reclame voor je producten

Met behulp van advertenties op Amazon kan je je logo wereldkundig maken, evenals een koptekst/slogan en tot wel drie producten. Bovendien kan je je merk en je producten gratis promoten op de multipage Store op Amazon. Allemaal nuttige tools om je bereik te vergroten.

Amazon Brand Analytics

Amazon levert geavanceerde data waar jij als geregistreerd bedrijf gratis gebruik van kunt maken. Zo krijg je een beter inzicht in het zoekgedrag van je potentiële klanten en wordt je op de hoogte gehouden van alle trends van de bezoekers aan de hand van datarapportages. Zo helpt Amazon je beter in te kunnen spelen op de wensen van de klant en de huidige markt.

Proactieve bescherming van je merk

Amazon Brand Registry levert bescherming voor je merk door automatisch potentiële vervalsers op te sporen en inbreuk op het merkrecht te bestrijden. Ook wordt je ingelicht als er mogelijk sprake is van verkeerd weergegeven content. Zo vormt Amazon het steuntje in de rug, dat jou in staat stelt te focussen op wat echt belangrijk is, namelijk: het bereiken van je klanten. Zo zijn maar liefst 2.5 miljoen accounts geblokkeerd nog voor ze ook maar één frauduleuze verkoop konden doen via de website. Gemiddeld genomen rapporteren geregistreerde merken een afname van rond de 99% in frauduleuze praktijken en inbreuk op hun merkrecht.

Kernwoord: toewijding

Een wereldwijd team van ervaren onderzoekers is 24 uur per dag en 7 dagen per week bezig met het opsporen en aanpakken van mogelijke frauduleuze praktijken. Amazon legt de lat dus hoog voor zichzelf en blijkt de beloofde service voor het overgrote deel waar te kunnen maken.

De huidige stand van de Amazon brand registry

In totaal zijn er maar liefst meer dan 350.000 merken aangesloten via het brand registry wereldwijd. Amazon is hard op weg om het leidende online marktbedrijf in de wereld te worden op het gebied van klantenservice. Innovaties vinden continu plaats om nieuwe middelen te genereren waarmee producten met vervalste merken kunnen worden opgespoord.

Een greep uit de namen

Vooraanstaande merken die je zijn voorgegaan met merkregistratie bij Amazon zijn onder andere: spijkerbroekgigant Levi’s, Garmin: het innovatieve merk van GPS-technologie, technologiegigant Huawei, producent van huishoudelijke apparatuur Whirlpool, het gróte Duitse merk voor kléine elektrische apparatuur Braun, KitchenAid en Amerikaans producent van actiecamera’s GoPro. Verschillende grote spelers zijn je dus voorgegaan omdat ze de voordelen zagen.

Voorwaarden tot toetreding

Om toe te kunnen treden tot de Amazon Brand Registry, moet het merk geregistreerd staan in elk land waar je je product wenst aan te bieden. Via de Amazon IP Accelerator (IP: Intellectual Property, in het Nederlands IE: Intellectueel Eigendom) kan je ook een aanvraag doen om een handelsmerk te verkrijgen. De typen merken die in overweging worden genomen zijn woordmerken, tekstmerken of combinatiemerken van beelden, in combinatie met woorden, letters of cijfers. Indien je handelsmerk een combinatie is van een beeld met woorden, letters of cijfers, dien je een exacte kopie van hoe het merk op het handelsmerk document staat afgebeeld mee te sturen. Het handelsmerk moet ook op je producten, of verpakking verschijnen.

Landen van registratie

Er wordt slechts van een select aantal landen waarin het merk het eerste geregistreerd stond merken geaccepteerd voor registratie via het Amazon Brand, respectievelijk: de Verenigde Staten, Canada, Mexico, Brazilië, Australië, Japan, India, Frankrijk, Duitsland, Italië, Turkije, Singapore, Spanje, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Saudi-Arabië, Zweden, de Europese Unie als geheel en de Verenigde Arabische Emiraten.

Merken die bij de WIPO geregistreerd staan

Indien je merk geregistreerd staat bij de WIPO (World Intellectual Propert Organization – de Wereldorganisatie voor Intellectueel Eigendom) dien je het handelsmerknummer mee te sturen dat door de nationale merkregistratie organisatie (In Nederland is dit de BOIP/BBIE – het Benelux Bureau voor Intellectueel Eigendom) is toegegeven, omdat dit kan verschillen met dat van de WIPO. Indien je merk geregistreerd staat bij de EUIPO (European Union Intellectual Property Office) dien je het handelsmerknummer hiervan mee te sturen in je applicatie.

Inschrijven door rechtmatige eigenaar

Inschrijven moet gebeuren door de rechtmatige eigenaar van het merk. Als je geautoriseerd bent, is dit niet genoeg. De eigenaar moet het merk eerst inschrijven via Amazon Brand Registry. Als gevolmachtigde kan je dan als account voor bijkomstige gebruiker worden bijgeschreven. Schrijf je in met behulp van je bestaande inloggegevens als verkoper op Amazon. Indien je nog geen account op Amazon bezit, kan je dit gemakkelijk gratis aanmaken.

Het inschrijven van je merk

Als je je handelsmerk inschrijft, moet je een aantal zaken doorgeven:
· Je merknaam moet een actief geregistreerd handelsmerk hebben. Dit moet op je producten of op de verpakking van je producten te zien zijn.
· Je moet het nummer bij handelsmerkregistratie doorgeven zoals dat vermeld is bij het bureau waar je je IE (Intellectueel Eigendom) geregistreerd hebt staan.
· Je dient aan te geven in welke productcategorieën jouw merk gespecialiseerd is, of te wel: wat voor soort producten je aanbiedt (bijvoorbeeld: elektronica, sportspullen).

Na inschrijving

Na je inschrijving van het merk wordt door Amazon geverifieerd of je daadwerkelijk de rechtmatige eigenaar van het handelsmerk bent. Een contactpersoon wordt uitgekozen, die aan een aantal criteria moet voldoen, ontvangt vervolgens een verificatiecode van Amazon. Om je inschrijving compleet te maken dient deze code teruggestuurd te worden naar Amazon.

Kan je de status van je inschrijven controleren?

Dit kan aan de hand van je Amazon Brand Registry account en door het linkje ‘Case log’ aan te klikken.

Kunnen vertegenwoordigers van merken ook toegang krijgen?

Jazeker, in dit geval is er sprake van extra vertegenwoordigers, waaronder afgevaardigden. Elke bijkomstige gebruiker van het handelsmerk heeft wel zijn eigen account nodig. De eigenaar van het merk kan een verzoek indienen om meer gebruikers voor het merk toe te voegen met behulp van Brand Registry Support.

Hoe voeg je een nieuw handelsmerk toe aan een ingeschreven merk?

Ook dit doe je met behulp van de Brand Registry Support pagina. Je hoeft enkel op ‘Add additional trademarks’ te klikken, dan je onder het linkje ‘Update your brand profile’ vindt. Volg nu de stappen.

Merk checken?

Krijg direct gratis een inschatting van de kansen op een succesvolle merkregistratie.