Merkregistratie: wat is dat?
Je merk moet geregistreerd zijn als je juridische bescherming wilt hebben. Merkregistratie is het opnemen van merken in de officiële merkenregisters, bijvoorbeeld het Benelux merkenregister. Dit geldt voor de merknaam, maar feitelijk ook voor alle andere tekens die onderscheidend zijn, zoals een logo. Merkregistratie: waarom zou je dat doen? Hieronder een aantal redenen: Een merk […]
Wanneer is een merk mijn merk?
Pas na registratie in een officieel merkenregister kun je rechten ontlenen aan jouw merk. Alleen het gebruik van jouw merk is onvoldoende.
Merkenregister
Een merk gebruik je om jouw producten of diensten van die van jouw concurrenten te onderscheiden. Je geeft ze er in feite een geheel eigen karakter mee. Een karakter dat jouw bedrijfsidentiteit uitademt én herkenbaarheid en vertrouwen bij je (potentiële) klanten schept. Elk teken waarmee je jouw goederen of diensten kunt onderscheiden, kun je als […]
Wat is onderscheidend vermogen van je merk?
Een merk met onderscheidend vermogen moet uit meer bestaan dan een algemeen of beschrijvend woord en onderscheidend zijn voor de producten en/of diensten waarvoor je het merk gebruikt. Merken die alleen bestaan uit algemeen gebruikte woorden of beschrijvende namen en logo’s kunnen worden geweigerd voor registratie, omdat gangbare algemene woorden niet als merknaam kunnen worden […]
Waarom zou ik mijn bedrijfsnaam vastleggen?
Als je jouw bedrijfsnaam* actief gebruikt om je te onderscheiden van je concurrenten, dan kan het verstandig zijn om je bedrijfsnaam vast te leggen. Zeker als je diensten of producten levert onder deze naam. Maar ook als je jouw bedrijfsnaam als een soort ‘betrouwbare afzender’ voor andere merken in jouw onderneming gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan Unilever. […]
Kan je een handelsnaam beschermen?
Een handelsnaam kan je als merk registreren. Dit is met name van belang voor bedrijven die hun handelsnaam ook gebruiken voor het verkopen van producten of diensten onder die naam. Denk bijvoorbeeld aan ING.
Is een merknaam hetzelfde als een handelsnaam of een bedrijfsnaam?
Nee. Een handelsnaam of een bedrijfsnaam is de naam van je onderneming. Een merknaam is de naam van een product of van een dienst die door jouw onderneming wordt geleverd. Er zijn uiteraard wel voorbeelden waarbij de handelsnaam gebruikt wordt voor producten of diensten die de onderneming levert. Denk bijvoorbeeld aan KPN, Randstad, Heineken.
Wat is het risico als ik mijn merk niet registreer?
Je loopt dan verschillende risico’s: 1. iemand anders gaat jouw merk gebruiken en jij loopt hierdoor inkomsten mis; 2. als iemand anders jouw merk registreert kan diegene jou aansprakelijk stellen voor merkinbreuk en loop je het risico dat je het gebruik van jouw merk moet staken en zelfs producten of andere materialen moet vernietigen. Je […]
Waarom zou ik mijn merk registreren?
1. Zonder merkregistratie kan je geen beroep doen op merkbescherming. Je kunt dan niet optreden tegen derden die inbreuk maken op jouw merk. 2. Je voorkomt dat een ander jouw merk gaat registreren en gebruiken. 3. Daarnaast kan het registreren van je merk anderen weerhouden om jouw merk te gebruiken. Als derden zien dat jouw […]
Wat is een merk?
Een merk is een teken waarmee je jouw producten of diensten onderscheidt van die van jouw concurrenten. Een teken kan zijn: een naam een tekening of logo een vorm van een product of een verpakking een of meerdere letters een of meerdere cijfers een kleur