Als je jouw bedrijfsnaam* actief gebruikt om je te onderscheiden van je concurrenten, dan kan het verstandig zijn om je bedrijfsnaam vast te leggen. Zeker als je diensten of producten levert onder deze naam. Maar ook als je jouw bedrijfsnaam als een soort ‘betrouwbare afzender’ voor andere merken in jouw onderneming gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan Unilever. Op de verpakking van Calvé staat ook als afzender Unilever.
Je kunt je bedrijfsnaam vastleggen door deze als merk te deponeren bij een officiële overheidsinstantie. Je bedrijfsnaam geeft je op zich al een bepaalde mate van bescherming als je deze hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Waarom zou je dan toch je bedrijfsnaam ook als merknaam deponeren? Je krijgt daarmee het exclusieve recht tot het gebruik van jouw bedrijfsnaam voor bepaalde producten en/of diensten. Daarnaast is bedrijfsnaambescherming redelijk lokaal en dekt wellicht niet de bescherming die jouw onderneming nodig heeft voor de regio waarin je opereert.
* = bedrijfsnaam is hetzelfde als handelsnaam