Not always Easy

De easyGroup, houder van het bekende merk Easy en moedermaatschappij van easyJet, heeft grote moeite met het beschermen van dit woordmerk in Engeland. Ondanks verzet van easyGroup, werden de merken EasyRoommate en Easysail door het Engelse merkenbureau geregistreerd.

 

 

 

 

Het merk Easy werd door de easyGroup in 2006 als Europees woordmerk ingeschreven en heeft door de jaren heen een aanzienlijke merkenportefeuille easy-merken opgebouwd (o.a. easyJet, easyHotel, easyFood). Hierdoor zou easyGroup een exclusieve claim kunnen leggen op het woord ‘easy’ voor een groot aantal diensten en goederen. Het Engelse merkenbureau is het hiermee echter oneens. Zij vindt het woord ‘easy’ niet onderscheidend genoeg, omdat het simpelweg betekent ‘makkelijk’ of ‘niet moeilijk’. Geen exclusieve claim voor easyGroup, dus EasyRoommate en Easysail worden gewoon geregistreerd door het merkenbureau.

Wat is dan het nut van de Easy merkregistratie, als easyGroup andere gelijke registraties niet kan voorkomen of stoppen? Misschien had het Europese merkenbureau in 2006 eigenlijk niet over mogen gaan tot registratie van Easy als woordmerk. Dit conflict laat eens te meer zien dat het bewaken en onderhouden van je merk niet altijd easy is. Het bepalen van een merkstrategie is onmisbaar voor het creëren van een waardevol merk.

Vragen over jouw (toekomstige) merkregistratie? Neem contact met ons op voor een gratis eerste advies over mogelijke strategieën. Doen we niet moeilijk over.

Merk checken?

Krijg direct gratis een inschatting van de kansen op een succesvolle merkregistratie.