Hoe creëer je een sterk merk?
De vereisten voor een sterk merk zijn:
1. Een goed merk is herkenbaar
2. Het verbetert je verkoopcijfers
3. Het voorkomt verwarring
4. Eenvoudige merken zijn marketingtechnisch sterker
5. Een goed merk is juridisch te beschermen
Het belang van een onderscheidende merknaam
Een merknaam of beeldmerk is een belangrijk onderdeel van je identiteit. Een merk is immers niet alleen een intellectueel eigendomsrecht, maar ook een sensatie die door de consument ervaren wordt. Denk maar eens wat het in de praktijk inhoudt als je het woordje ‘Coca’ voor ‘Cola’ zet. Ineens zie je beelden in je hoofd van prachtig vormgegeven flesjes en de kerstman en nostalgie.
Eén: herkenbaarheid
Hierbij staat associatie centraal. Een merknaam moet uniek zijn. Als het herkenbaar is, kan het namelijk de smaak of de beoordeling van het product beïnvloeden. Klinkt dat irrationeel? Klopt, dat is het ook.
Twee: een merk verbetert verkoopcijfers
In 2011 werd door het bedrijf Nelissen & Meijers een onderzoek verricht waarbij mensen op pad werden gestuurd die een rode polo droegen. Het ene deel droeg een polo zonder merk en het andere een polo met het merk van LaCoste. De groep marktonderzoekers met het logo was bijna 40% succesvoller in het binnenhalen van reacties van mensen. Ook in latere onderzoeken met dezelfde opzet werd stuk voor stuk aangetoond dat een merk positief werkt.
Drie: een krachtig merk voorkomt verwarring
Een merk mag niet misleidend zijn. In andere woorden: zorg dat je niet de indruk geeft met je merknaam dat je iets verkoopt dat niet zo is. Denk bijvoorbeeld aan babyvoer dat je Steroids noemt. Dit is niet alleen een tactische misser, het zal de consument in de praktijk doen vermoeden dat er daadwerkelijk steroïden in je oh, zo onschuldige babyvoer verwerkt zitten.
Vier: Zorg dat een merk eenvoudig is
Hoe eenvoudiger, hoe beter. Het is niet zo dat een eenvoudige naam niet een sterk merk kan zijn, integendeel. Hoe eenvoudiger de naam, hoe makkelijker dat voor de consument te onthouden is. Het brein van de consument is er namelijk niet op ingesteld veel moeite te doen in het onthouden van een productnaam. De consument wil gemak en op zijn wenken worden bediend.
Vijf: een merk moet goed te beschermen zijn
Merken worden beschermd via het merkenrecht. Het merkenrecht biedt je een monopolie op een naam. Suggestieve en beschrijvende merken zijn in de praktijk lastig te beschermen, vaak enkel aan de hand van een logo. Een geheel fictieve naam is ook niet altijd ideaal, omdat het dan niet aan het product te verbinden is. In de praktijk is het verstandig te kiezen voor een naam die grenst aan fictief, maar wel een sterke band toont met het product. Deze zijn in praktijk voor juristen namelijk het makkelijkst om geregistreerd en beschermd te krijgen.
Wanneer is iets geen merk?
Alleen een teken dat echt onderscheidend is kan in aanmerking komen voor registratie. Dit is altijd een deels subjectieve afweging, maar uiteindelijk gaat het om de ‘totaalindruk’ van het teken. Te beschrijvende merken, of te wel: merken die exact beschrijven wat ze produceren (denk aan de merknaam Koekje voor een koekjesmerk), zullen in de regel geweigerd worden.