Merkonderzoek logo

    Gratis

    Je kunt hier gratis online jouw logo onderzoeken, zodat je de kans op bezwaar door oudere merken verkleint.

    Snel

    Je krijgt het onderzoek eigenlijk altijd dezelfde dag, maar sowieso binnen 24 uur als je op werkdagen aanvraagt.

    Zekerheid

    Het onderzoek geeft je het juiste inzicht, zodat je weet wat de kansen en risico's voor jouw merkaanvraag zijn.

    Wat je moet weten…

    De grafische weergave van een merknaam wordt ook wel logo genoemd. Net als de naam zelf kan ook het logo worden geregistreerd, bijvoorbeeld vanwege de manier waarop de naam is geschreven of het beeldmerk waarvan het vergezeld gaat. Het registreren van je logo doe je om er de exclusieve rechten over te verkrijgen. Het deponeren ervan betekent het in de toekomst kunnen voorkomen dat anderen die zonder jouw toestemming gebruiken. Deponeer jij als eerste een logo, dan verkrijg jij de rechten en kun je, indien noodzakelijk, juridisch optreden tegen inbreuk. Voorafgaand aan de registratieprocedure moet een check worden uitgevoerd.

    Waarom moet je een logo voorafgaand aan registratie checken?

    Wanneer jouw merk succes geniet, verkrijgt het daarmee een hoge waarde. Indien je moet concluderen dat het niet beschermd is, kan dit vergaande consequenties hebben en zelfs tot juridische procedures leiden. Door je logo te checken ga je na of deze onderscheidend genoeg is, maar ook of deze beschikbaar is. Dit is essentiële informatie, op basis waarvan je besluit of je verdergaat met de registratieprocedure. Niet het gebruik van je logo, maar uitsluitend een succesvolle registratie daarvan levert je de bescherming op die je als organisatie nodig hebt.

    Leidt een succesvolle logocheck tot een succesvolle registratie?

    Een logo check biedt geen garantie op een succesvolle registratie ervan. Ondanks onderzoek naar het logo blijft deze toetsing te allen tijde subjectief. Ditzelfde geldt voor de examinatoren die werkzaam zijn voor de (lokale) merkenautoriteiten. Alhoewel een gedegen logocheck vaak een voorspeller is van succesvolle registratie, bestaan er situaties waarin dit anders is gebleken.

    Wisselende opvattingen en regelgeving per land

    Velen vragen zich af of een succesvolle check ook tot een succesvolle registratie van het logo in verschillende landen leidt. Dit is echter niet per se het geval. Per land kunnen namelijk andere regels gelden. Ook bestaan er verschillen in opvattingen. Een afbeelding van een vrouw in een bikini is in sommige landen bijvoorbeeld aanstootgevend, terwijl daar in andere landen totaal geen bezwaar tegen bestaat.  Ook kunnen logo’s voor drank en varkensvlees niet in elk land worden vastgelegd.

    logo checken

    Beschikbaarheid en onderscheidend vermogen

    Het verzoek tot registratie van een logo wordt vaker afgewezen dan je wellicht zult denken. Daarom is het altijd verstandig om het logo te checken voordat je het gaat deponeren. Het doel van een logo checken is niet slechts het checken van de beschikbaarheid, dus het nagaan of iemand anders dit merk reeds voert, maar ook om het onderscheidende vermogen ervan te controleren. Merken die niet onderscheidend genoeg zijn, worden per definitie geweigerd.

    Hoe werkt het vastleggen van een combinatiemerk?

    Is je logo eenmaal gecheckt, dan dien je erover na te denken of je dit beeldmerk in combinatie met het woordmerk wilt registreren, of dat je dit apart wilt doen. Je kiest voor het eerste wanneer je enkel de combinatie van beide elementen voor je commerciële activiteiten wilt gebruiken. Wil je je logo ook los en beschermd kunnen gebruiken, dan dien je een extra aanvraag in te dienen. Hierbij is het van belang om op te merken, dat de combinatie van een woord en een logo niet altijd tot de sterkste registratie leidt. Is jouw logo een uniek beeldelement, dan doe je er verstandig aan om deze afzonderlijk van de naam te registreren.

    Wat is de verdere procedure na een logocheck?

    Het onderzoek naar vergelijkbare logo’s is de eerste van de zes stappen van de registratieprocedure om logobescherming te verkrijgen. Na het onderzoek bepaal je de klassen waaronder je product of dienst valt en dien je je papieren in bij de betreffende instantie. Deze toetst je aanvraag op de formele vereisten en absolute gronden. Voor derden is er een wettelijke bezwaartermijn. Een succesvolle registratie leidt tot een inschrijving van je logo in het merkenregister voor tien jaar.