Daar zit een luchtje aan

Iedereen die zijn geliefde ooit zijn of haar lievelingsluchtje cadeau heeft gedaan, weet het. Chanel, Christian Dior, Chloe, Armani etc zijn geen goedkope luchtjes.

Niet verwonderlijk dat er een markt is voor goedkopere varianten. En zo opende Bargello winkels waar bekende geurtjes verkocht worden onder een nummer in een universeel flesje.

De geur is zeker niet de originele maar is niet van de echte te onderscheiden. Althans dat wordt beweerd. Met behulp van een vergelijkingslijst in de winkel kan de verkoper je helpen bij het vinden van je favoriete geurtje.

Chanel heeft hier lucht van gekregen en sleept Bargello voor de rechter.

Kan er sprake zijn van een inbreuk op het merk Chanel, ook al staat deze naam niet op het flesje en zit het geurtje in een heel ander flesje?

De rechtbank oordeelde op 1 juni j.l. dat Bargello inbreuk maakt op het merkenrecht van Chanel, ook al bestaat er in dit geval geen verwarringsgevaar.

Door het gebruik van de vergelijkingslijsten, leggen klanten een verband met het merk Chanel. Daardoor vaart Bargello in het kielzog mee op de naamsbekendheid en reputatie van Chanel.

En dat noemen we ook wel ‘ongerechtvaardigd voordeel trekken’ uit de bekendheid of reputatie van een merk.

Chanel NO 5 mag je dus niet vergelijken met Bargello nr 5.

 

Merk checken?

Krijg direct gratis een inschatting van de kansen op een succesvolle merkregistratie.