Waren- en dienstenklassen voor merkregistratie

Je kunt een merk laten registreren voor waren- en/of dienstenklassen. Er zijn 34 warenklassen en 11 dienstenklassen. Zo is er bijvoorbeeld een klasse waaronder chemische producten vallen, maar ook een klasse voor kleding of de organisatie van evenementen. Het gaat erom dat je vooraf bedenkt waarvoor je je merk gaat gebruiken. Let op: de klassen in het overzicht zijn erg generiek. Het gaat erom dat je binnen de relevante klassen jouw product en/of dienst, zo specifiek mogelijk omschrijft. Probeer je kernactiviteiten goed samen te vatten en ook alvast te kijken naar de toekomst.

Zo heeft Nike (zie voorbeeld onder Wat als merk registreren?) de naam Nike uiteraard geregistreerd voor kleding en schoenen, maar ook voor overige sportartikelen, tassen en zelfs zakelijke sponsoring. Je moet als merkhouder dus vooruitdenken.

Niet alleen de producten/diensten die je op dit moment aanbiedt beschermen, maar ook die producten/diensten die nog in ontwikkeling zijn of waar je stilletjes van droomt. Kortom, wat doe ik nu, maar vooral straks met mijn merk?