Waarom je naam registeren?

Jouw naam

Een merk of naam registreer je om het te beschermen. Je investeert in een merk om het bekendheid en waarde te geven. Daarmee wil je je onderscheiden van andere aanbieders, zodat jouw (potentiële) klanten uiteindelijk de voorkeur aan jouw merk geven. Als anderen vervolgens onder dezelfde naam, of een naam die daarop lijkt, dezelfde waren of diensten aanbieden kan dat schadelijk voor je merk en onderneming zijn. Door de naam van je product of dienst als merk te registreren kun je optreden tegen dit soort praktijken.

Waarde merk binnen je bedrijf

Bovendien vormt een merk een waardevol bestanddeel binnen je onderneming, zeker als je het bekendheid hebt kunnen geven. Een merk is namelijk een verhandelbaar recht dat kan worden verkocht (denk aan een bedrijfsovername) of in licentie kan worden gegeven. Denk bij dat laatste bijvoorbeeld aan het (kinder)kledingmerk lief! lifestyle, dat eerst begonnen is met babykleding, maar inmiddels door derden woonaccessoires, verzorgingsproducten en zelfs autostoelen op de markt laat brengen in ruil voor een licentievergoeding.

Er zijn grofweg twee groepen te onderscheiden voor wie het relevant is om een naam te registreren of een logo.

1. Startende ondernemers

Je begint enthousiast een bedrijf en bent van plan om producten of diensten onder een bepaalde naam te gaan verkopen. Deze naam is de merknaam voor jouw producten of diensten. Die kan gelijk zijn aan je handelsnaam, zoals je die bij de Kamer van Koophandel hebt ingeschreven, maar dat hoeft niet. Jouw naam registreren kun je eigenlijk het beste vanaf de start doen, tegelijkertijd met de inschrijving bij de KvK. zodat je gelijk vanaf dag 1 je merk beschermt.

2. Bestaande ondernemingen

  • Je bent succesvol bezig, maar bent er nooit aan toegekomen je naam te registreren of je logo. Je concurrenten merken dit op en proberen jouw merk te gebruiken om hun producten of diensten aan te prijzen, of erger nog, ze proberen het zelf te registreren.
  • Daarnaast kan het zijn dat je nieuwe producten of diensten op de markt wilt brengen onder een andere naam.
  • Óf er is interesse vanuit een externe partij om jouw merk in licentie te gebruiken.

Een aantal voorbeelden die het belang aangeven van jouw naam registreren of jouw logo registreren. Registreer dus je merk en zorg voor een optimale bescherming van datgene waar je dagelijks in je onderneming zo hard mee bezig bent!