Vraag nu je gratis 1e advies aan

Opmerkelijk verhaal: een merk van kracht, geeft de kleine zelfstandige macht

Sinds 1995 is een snackbarhouder uit Goes eigenaar van het Benelux merk Wendy’s. Al sinds 2000 probeert de de Amerikaanse fastfoodketen Wendy’s met 6500 vestigingen in meer dan 30 landen de Nederlandse markt te betreden. De oudere merkrechten van het plaatselijk frietkot verhinderen de Amerikaanse Wendy’s echter om onder deze naam fastfoodzaken in de Benelux te openen. Ook in een procedure in hoger beroep legt de Amerikaanse Wendy’s het af tegen de Nederlandse Wendy’s.

Identieke naam en identieke waren, dan geldt het recht van de oudste merkhouder.

Wendy’s USA probeerde vervolgens via een andere ingang toegang te krijgen tot de Nederlandse markt. Ze deponeerde de naam bij het Europese merkenregister. Ook deze aanvraag strandde omdat Wendy’s uit Goes zich met succes hiertegen kon verzetten. Omdat een EU merk ook gelding heeft in de Benelux, kon de kleine Zeeuwse zelfstandige de Amerikaanse gigant tegenhouden.

De Amerikanen wisten niet van ophouden en spanden vervolgens een rechtzaak aan. Om je merk in stand te houden moet je na 5 jaar desgevraagd kunnen aantonen dat je het merk normaal gebruikt in de regio en de klassen waarvoor het is ingeschreven. De rechter oordeelde onlangs dat voor een buurtsnackbar het regionale gebruik van het merk voldoende is om te spreken van normaal gebruik van het merk. Gebruik in de gehele Benelux is in dit geval dus niet nodig.

De Amerikanen zijn in hoger beroep gegaan. De afloop kennen we nog niet, maar zonder merk staan ze niet sterk.

Deze Zeeuw zwicht niet voor geld en is zuinig op z’n merk. Voor hem is het blijkbaar een principekwestie. Maar dit had hem evengoed een mooie financiële deal kunnen opleveren. Ook een goede reden om als kleine ondernemer je merk te laten registeren.

Terug naar boven