Op je strepen staan!

H&M heeft work-out fitnesskleding op de markt gebracht waarop 2 verticale strepen zijn aangebracht.

 

 

 

 

Adidas (“Die Marke mit den drei Streifen”) heeft daar bezwaar tegen.

 

 

 

 

 

 

 

Uit marktonderzoek blijkt volgens Adidas dat het publiek het 3-strepen merk in hoge mate herkent als afkomstig van Adidas. Het merk heeft door de jaren heen groot onderscheidend vermogen verworven. De rechter weet 8 kenmerken te destilleren uit het 3-strepen merk van Adidas en concludeert dat het 2-strepen teken van H&M op 7 punten visueel overeenstemmend is. Ook al is de som snel gemaakt – de derde streep ontbreekt immers bij H&M – toch vindt de rechter het meer dan voldoende om merkinbreuk vast te stellen.

 

 

 

 

 

Adidas heeft eerder dit jaar ook Tesla van de weg gereden. De Tesla Model 3 had het cijfer 3 als horizontale strepen weergegeven. Tesla heeft voordat het tot een zaak kon komen om ‘marketing’ redenen besloten de strepen te veranderen in een numerieke weergave van de 3. Om te voorkomen dat haar merk verwatert en zodoende de beschermingsomvang zo groot mogelijk blijft, staat Adidas al jarenlang op haar strepen. Een merkhouder moet een geregistreerd merk ook actief bewaken om zo het merk sterk te houden.

Wel grappig om te zien dat Adidas onlangs zelf bakzeil moest halen in een conflict met Art Basel. Adidas gaf toe het merkenrecht van Art Basel te hebben geschonden door zonder toestemming de merknaam te gebruiken op een limited edition sneakers. (In)schikken en streep eronder!

Merk checken?

Krijg direct gratis een inschatting van de kansen op een succesvolle merkregistratie.